خانوم شیوایی
خانوم شیوایی

خانوم شیوایی

...

ساز دهنی

محصول : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کارگردان : امیر نادری

فیلم نامه : امیر نادری

فیلم بردار : علی رضا زرین دست

هنرپیشگان : محمود گودرزی ، مهدی جوادی ، شهلا درویشی ، محمود وفا بخش ، اسحاق احدزاده ، عباس رئیسی ، جمعه طنینی ، حسین کتابی ، یعقوب مراد زاده ، عباس پوراحدی و جمعه وفابخش .

35 میلی متری . رنگی ( ایستمن کالر )

 

 

کودکی به اتکا یک ساز دهنی بر بچه های دیگر تسلطی جابرانه پیدا می کند و بچه های دیگر به خاطر بدست آوردن ساز دهنی تن به حقارت می دهند ، بالاخره در یک لحظه بیدار می شوند و بار تحقیر را از دوش به زیر می اندازند .

تنگنا

محصول : سازمان سینمایی پیام

کارگردان : امیر نادری

تهیه کننده : علی عباسی

فیلم نامه : امیر نادری و محمد رضا اصلانی

فیلم بردار : جمشید الوندی

موسیقی متن : اسفندیار منفرد زاده

هنرپیشگان : سعید راد ، نوری کسرایی ، عنایت بخشی ، محمد اسکندری ، حسن رضیانی ، مهری ودادیان و شهرزاد .

35میلی متری . سیاه و سفید

 

 

علی خوشدست زندگی را سرگردان و بی هدف دنبال می کند تا اینکه در جریان بازی بیلیارد با سه برادر درگیر شده و یکی از آن ها اتفاقی با ضربه ی چاقوی علی کشته می شود . از آن پس دائما در حال فرار است . تنها پناه او پروانه دختر مورد علاقه اش است و سر انجام مصطفی – یکی از برادرها – او را که زخمی شده است تا پای مرگ می زند . و وقتی پلیس از راه می رسد و مصطفی را گرفتار می کند علی شانسی برای ادامه زندگی ندارد .

تنگسیر

محصول : سازمان سینمایی پیام

کارگردان : امیر نادری

تهیه کننده : علی عباسی

فیلم نامه : امیر نادری ( بر اساس داستانی به همین نام نوشته ی صادق چوبک )

فیلم بردار : نعمت حقیقی

موسیقی متن : لوریس چکناواریان

هنرپیشگان : بهروز وثوقی ، پرویز فنی زاده ، جعفر والی ، عنایت بخشی ، نوری کسرایی ، مهری ودادیان ، حسین امیرفضلی ، عباس نادری ، رضا درخشانی و روح الله مفیدی .

35میلی متری ( اولتراسکوپ ) . رنگی ( ایستمن کالر )

 

زائر محمد مردی تنگستانی است که برای احقاق حق خود از چند مرد ظالم به مبارزه بر می خیزد . این مبارزه که ابتدا جنبه ای خصوصی دارد ، به مبارزه ای گروهی علیه ستمکاران بدل می شود .

امیر نادری - خداحافظ رفیق

امیر نادری

کارگردان ، نویسنده

متولد : 1324 آبادان – تحصیلات متوسطه

فعالیت در سینما : از 1346 ، عکاس و دستیار کارگردان – فعالیت مستقل از : 1350 با خداحافظ رفیق ( کارگردان ونویسنده با همکاری ناصر نویدر)

عمده فیلم ها ( کوتاه ) : 1353 ، انتظار ( کارگردان و نویسنده ، برنده ی جایزه در جشنواره ی بین المللی فیلم های کودک و نوجوان کن ، 1974 ) – 1363 ، برنده ( مقدمه ای بر دونده ، کارگردان و نویسنده )

عمده ی فیلم های بلند : 1352 ، تجربه ( نویسنده با همکاری عباس کیارستمی ) ، تنگسیر ( کارگردان و نویسنده – برنده ی جایزه ی بهترین بازیگر مرد در جشنواره ی جهانی فیلم هند ، 1973 ) ، تنگنا (کارگردان و نویسنده با همکاری محمد رضا اصلانی ) ، ساز دهنی ( کارگردان و نویسنده )- 1354 ، مرثیه ( کارگردان و نویسنده ، نمایش در 1357 ) – 1357 ، ساخت ایران ( کارگردان و نویسنده ، تهیه شده در امریکا ، نمایش در 1358 ) – 1360 ، جستجو ( کارگردان و نویسنده ، مستند ) -1362 ، جستجو 2 ( کارگردان و نویسنده ، مستند ، نمایش داده نشد ) - 1364 ، دونده ( کارگردان و نویسنده ، برنده ی جایزه ی بهترین فیلم در جشنواره ی بین المللی سه قاره نانت / 1986 برنده ی جایزه ی بهترین فیلم در جشنواره ی بین المللی ملبورن / 1987 و شرکت در قریب به سی جشنواره ی بین المللی ) – 1366 ، آب باد خاک ( کارگردان و نویسنده ، برنده ی جایزه ی بهترین فیلم در جشنواره ی بین المللی سه قاره نانت / 1989 برنده ی جایزه ی ویژه ی هیئت داوران در جشنواره ی سینه دی ، بروژ بلژیک /1990 برنده ی جایزه ی بهترین فیلم جشنواره ی بین المللی فوکودا ژاپن / 1991 برنده ی جایزه ی برنز از جشنواره ی بین المللی دمشق / و شرکت در قریب سی و پنج جشنواره ی بین المللی و برنده جایزه از جشنواره ی جیفونی ) 1372 ، منهتن از روی شماره ( کارگردان و نویسنده در امریکا ) 1376 ، منهتن از روی الفبا ( کارگردان و نویسنده در امریکا ) – ؟ ، سمفونی شماره ی ده بتهوون ( نویسنده و کارگردان در امریکا ) – 1381 ، خانه ای از شن و باد ( کارگردان و نویسنده در امریکا ، نامزد جایزه ی اسکار بهترین بازیگر زن ) .

 

 

خداحافظ رفیق

محصول : آریانا فیلم

کارگردان : امیر نادری

تهیه کننده : عباس شباویز و باربد طاهری

فیلم نامه : امیر نادری و ناصر نویدر

فیلم بردار : علی رضا زرین دست

موسیقی متن : اسفندیار منفرد زاده

هنرپیشگان : سعید راد ، ذکریا هاشمی ، وجستا ( سوسن سرمدی ) ، جلال و ایرن .

35 میلی متری . سیاه و سفید

 

ناصر جوان هفت خط و مار گزیده ای است که می داند دوران خداحافظی اش نزدیک است . به همین جهت می خواهد آخرین دزدی اش را کرده و بعد از این کار کناره گرفته و با شیرین زندگی کند . او با جلال و خسرو به سرقت از یک جواهر فروشی دست می زند . خسرو پس از سرقت طی فرصتی تصمیم می گیرد جواهرات را به تنهایی تصاحب کند . جلال و ناصر خسرو را پیدا کرده و جواهرات را از او می گیرند . بعد ناصر

جلال را که قصد ربودن جواهرات را کرده می کشد و قصد دارد با ترن فرار کند که خسرو سر می رسد و هر دو در مبارزه با هم کشته می شوند .

 

 

پسر ایران از مادرش بی خبر است

محصول : تولا و تلویزیون ملی ایران

کارگردان : فریدون رهنما

تهیه کننده : فریدون رهنما

فیلم نامه : فریدون رهنما

فیلم بردار : علی هجرت ، حسین رهنما و محمد دانشمندی 

موسیقی متن : فوزیه مجد

هنرپیشگان : صادق مقدسی ، آهو خردمند ، شهناز صاحبی ، سهیل سوزنی ، جانقربانی ، رضا ژیان و ایرج زهری

35 میلی متری . رنگی (ایستمن کالر )

 

داستان ترکیبی پیچیده از سه درون مایه ی اصلی است که در یکدیگر در هم آمیخته اند . نمایشنامه نویس روشنفکر جوانی می کوشد نمایشنامه ای را در باره ی ایمان و اعتقاد زمان اشکانی ، هنگامی که ایران میان دو فرهنگ شرق و غرب واقع شده بود ، بر صحنه بیاورد . خود نمایش درون مایه ی اول  و زندگی خصوصی مرد جوان و رابطه اش با رفیقه و دو ستانش و ناتوانی اش در برقراری ارتباط آن ها ، دو درون مایه دیگر هستند .

فیلم همزمان در پی سه اندیشه است : رابطه با گذشته ، حال و آینده از طریق نمایش و اجرای آن ، رابطه میان شرق و غرب ، موقعیتی که از نمایش میان مرد جوان و دوستانش باز می تابد و مهم ترین اندیشه : گذشتن از سر حد های بی ارزش و باریک بینانه ی شرق و غرب برای رسیدن به خود انسانیت که در ورا و فراتر از همه ی مرزهاست .

فریدون رهنما - سیاوش در تخت جمشید

فریدون رهنما

کارگردان ، تهیه کننده و نویسنده

متولد : 1309 تهران . متوفی : 1354 تهران

فارغ التحصیل انستیتوی فیلمولوژی دانشگاه سوربن ( فرانسه ) – سردبیر مجله ی فیلم و زندگی ( 3 شماره ) – نویسنده ی کتاب واقعیت گرایی فیلم – مشاور فرهنگی تلویزیون ملی ایران

فعالیت در سینما : از 1339 با فیلم کوتاه تخت جمشید

فیلم ها : 1346 ، سیاوش در تخت جمشید – 1352 ، پسر ایران از مادرش بی خبر است

 

 

 

سیاوش در تخت جمشید

محصول : سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران ( تل فیلم )

کارگردان : فریدون رهنما

تهیه کننده : فریدون رهنما

فیلم نامه : فریدون رهنما ( اقتباس از شاهنامه فردوسی )

فیلم بردار : پطروس پالیان

هنرپیشگان : عباس معیری ، مینو فرجاد و مارتا یمینی

35 میلی متری . سیاه و سفید و رنگی

 

دو تیره در جنگند . سیاوش می کوشد که جنگ پایان یابد . جنگی که مانع می شود مردمان خودشان باشند . اما اطرافیان سیاوش آرام نمی نشینند و با دسیسه ها و دروغ ها کار را به یک جنگ و خونریزی مجدد می کشانند .

سوته دلان

محصول: سازمان سینمایی پیام

کارگردان : علی حاتمی

تهیه کننده : علی عباسی

فیلمنامه : علی حاتمی

فیلمبردار : هوشنگ بهارلو

موسیقی متن : مرکز حفظ و اشاعه ی موسیقی

سرپرست گویندگان : ناصر طهماسب

هنرپیشگان : بهروز وثوقی ، شهره آغداشلو ، فخری خوروش ، جمشید مشایخی ، جهانگیر فروهر ، آتش خیر ، مینو ابریشمی ، رقیه چهره آزاد ، سعید نیکپور و سعید امیرسلیمانی .

گویندگان : ایرج ناظریان ، منوچهر اسماعیلی ، جواد مقبلی ، ناصر طهماسب ، زهره شکوفنده و...

35 میلی متری . رنگی ( ایستمن کالر )

 

حبیب آقا ظروفچی ، کاسب با ایمان و خوشنامی است که در چهل و چند سالگی هنوز ازدواج نکرده و با مادر و برادر نا تنی اش مجید زندگی می کند ، مجید که عقل درستی ندارد در مغازه ی برادرش کار می کند و ظروف کرایه را برای مجالس عزا و مهمانی می برد . وی عاشق دختری است که عکسش را در ویترین یک عکاس خانه دیده است . حال مجید منقلب می شود و رفتاری ناهنجار از خود نشان میدهد . حبیب آقا او را به امید شفا گرفتن به امامزاده داود می برد . چندی بعد مجید دوباره عاشق یک بلیط فروش سینما می شود و وقتی می فهمد دخترک فلج است دیگر به خانه باز نمی گردد .حبیب آقا او را پیدا می کند و تصمیم می گیرد برایش زنی دست و پا کند شاید در بهبود وضع روحی او موثر واقع شود . بهمین جهت یک فاحشه را در ظاهر زنی نجیب به خانه می آورد و روزها ، با او تنها می گذارد . مجید به زودی عاشق زن می شود . زن هم مهر مجید را به دل می گیرد و علیرغم مخالفت حبیب آقا با هم ازدواج می کنند . بعد از مدتی مجید می فهمد که زنش فاحشه بوده و حالش دوباره خراب می شود و از برادرش می خواهد او را به امامزاده داود ببرد .