خانوم شیوایی
خانوم شیوایی

خانوم شیوایی

...

امیر نادری - خداحافظ رفیق

امیر نادری

کارگردان ، نویسنده

متولد : 1324 آبادان – تحصیلات متوسطه

فعالیت در سینما : از 1346 ، عکاس و دستیار کارگردان – فعالیت مستقل از : 1350 با خداحافظ رفیق ( کارگردان ونویسنده با همکاری ناصر نویدر)

عمده فیلم ها ( کوتاه ) : 1353 ، انتظار ( کارگردان و نویسنده ، برنده ی جایزه در جشنواره ی بین المللی فیلم های کودک و نوجوان کن ، 1974 ) – 1363 ، برنده ( مقدمه ای بر دونده ، کارگردان و نویسنده )

عمده ی فیلم های بلند : 1352 ، تجربه ( نویسنده با همکاری عباس کیارستمی ) ، تنگسیر ( کارگردان و نویسنده – برنده ی جایزه ی بهترین بازیگر مرد در جشنواره ی جهانی فیلم هند ، 1973 ) ، تنگنا (کارگردان و نویسنده با همکاری محمد رضا اصلانی ) ، ساز دهنی ( کارگردان و نویسنده )- 1354 ، مرثیه ( کارگردان و نویسنده ، نمایش در 1357 ) – 1357 ، ساخت ایران ( کارگردان و نویسنده ، تهیه شده در امریکا ، نمایش در 1358 ) – 1360 ، جستجو ( کارگردان و نویسنده ، مستند ) -1362 ، جستجو 2 ( کارگردان و نویسنده ، مستند ، نمایش داده نشد ) - 1364 ، دونده ( کارگردان و نویسنده ، برنده ی جایزه ی بهترین فیلم در جشنواره ی بین المللی سه قاره نانت / 1986 برنده ی جایزه ی بهترین فیلم در جشنواره ی بین المللی ملبورن / 1987 و شرکت در قریب به سی جشنواره ی بین المللی ) – 1366 ، آب باد خاک ( کارگردان و نویسنده ، برنده ی جایزه ی بهترین فیلم در جشنواره ی بین المللی سه قاره نانت / 1989 برنده ی جایزه ی ویژه ی هیئت داوران در جشنواره ی سینه دی ، بروژ بلژیک /1990 برنده ی جایزه ی بهترین فیلم جشنواره ی بین المللی فوکودا ژاپن / 1991 برنده ی جایزه ی برنز از جشنواره ی بین المللی دمشق / و شرکت در قریب سی و پنج جشنواره ی بین المللی و برنده جایزه از جشنواره ی جیفونی ) 1372 ، منهتن از روی شماره ( کارگردان و نویسنده در امریکا ) 1376 ، منهتن از روی الفبا ( کارگردان و نویسنده در امریکا ) – ؟ ، سمفونی شماره ی ده بتهوون ( نویسنده و کارگردان در امریکا ) – 1381 ، خانه ای از شن و باد ( کارگردان و نویسنده در امریکا ، نامزد جایزه ی اسکار بهترین بازیگر زن ) .

 

 

خداحافظ رفیق

محصول : آریانا فیلم

کارگردان : امیر نادری

تهیه کننده : عباس شباویز و باربد طاهری

فیلم نامه : امیر نادری و ناصر نویدر

فیلم بردار : علی رضا زرین دست

موسیقی متن : اسفندیار منفرد زاده

هنرپیشگان : سعید راد ، ذکریا هاشمی ، وجستا ( سوسن سرمدی ) ، جلال و ایرن .

35 میلی متری . سیاه و سفید

 

ناصر جوان هفت خط و مار گزیده ای است که می داند دوران خداحافظی اش نزدیک است . به همین جهت می خواهد آخرین دزدی اش را کرده و بعد از این کار کناره گرفته و با شیرین زندگی کند . او با جلال و خسرو به سرقت از یک جواهر فروشی دست می زند . خسرو پس از سرقت طی فرصتی تصمیم می گیرد جواهرات را به تنهایی تصاحب کند . جلال و ناصر خسرو را پیدا کرده و جواهرات را از او می گیرند . بعد ناصر

جلال را که قصد ربودن جواهرات را کرده می کشد و قصد دارد با ترن فرار کند که خسرو سر می رسد و هر دو در مبارزه با هم کشته می شوند .